Hoe je goede voornemens kunt volhouden

Goede voornemens volhouden is niet makkelijk. Maar daar is een truc voor en die bespreken we in dit blog.

In mijn vorige blogs ging het over het opstellen van goede voornemens. Die gingen we vervolgens vertalen in doelen en om een doel te gaan behalen is uiteindelijk actie nodig. Actie is het ondernemen van een activiteit (naar de sportschool gaan, een boek kopen en lezen, een cursus volgen, een gesprek voeren, gaan hardlopen etc) die nodig is om je doel te behalen. Vaak is voor het halen van doelen een herhaalde actie nodig (twee keer per week naar de sportschool gaan gedurende vier maanden bijvoorbeeld). En om die acties te blijven herhalen zijn twee zaken nodig: motivatie en het hebben van de mogelijkheid/in staat zijn om (je kunt wel willen sporten maar als er geen sportschool in de buurt te vinden is, is dat toch lastig).

Waarom motivatie vaak niet genoeg is om je goede voornemens in stand te houden

Met motivatie begon jouw goede voornemen: de pijn of verlangen om iets te veranderen. Je wilde je bijvoorbeeld graag eindeloos fit voelen! Daar volgde de actie op (ieder dag gezond eten en 10.000 stappen). Maar toen… Toen was er opeens die dag dat je je slecht voelde, alles tegenzat, het regende, je partner liep te zeuren, je collega’s waren irritant of je klant is ontevreden. En dan kan de motivatie zomaar opeens verdwenen zijn en ligt er weer chocola op tafel of is die fles wijn opeens mega aantrekkelijk. “Boeien” denk je op dat moment en je goede voornemen is weg.

Wat belangrijk is om te weten (wat de gedragspsychologie ons heeft geleerd) is dat zo’n 95% van onze beslissingen onbewust worden genomen. En voor het blijven focussen op de goede voornemens is actief denken nodig, dat zit in die overige 5%. Zo bezien is het dus ook bijna niet mogelijk je goede voornemens te behalen, want heel veel gewoonten die je had worden door die 95% geactiveerd op allerlei momenten dat het niet van pas komt als jij je goede voornemens wilt realiseren.

Hoe dan wel? De kracht van gewoontes!

Dus naast motivatie hadden we het over ‘mogelijkheid/in staat zijn om’. En rondom deze factor is nog veel winst te halen. Immers, zet een bak chips voor je neus en grote kans dat je ervan eet (ik zou m meteen helemaal leeg eten). Maar zet een bord met komkommers en paprika’s voor me neer en die zou ik ook (allemaal) op eten. Dus de mogelijkheid was hier aanwezig om gezond te eten. Het werd makkelijk gemaakt. En daarom lukte het.

Als je je goede voornemens dus wilt volhouden, dan is het essentieel om (nieuwe) gewoontes aan te leren (95% van ons gedrag is immers onbewust gedrag). Voor het behalen van een doel is motivatie (en actie) nodig, voor gewoontes hoef je niet na te denken, die zijn grotendeels automatisch. Verander je gewoontes, verander je gedrag (blijvend)!

Een doel is bijvoorbeeld afvallen. Een gewoonte is om ’s avonds een bak komkommers en paprika’s op tafel te zetten. Een doel is fysiek fitter worden, een gewoonte is op zondag ochtend gaan sporten. Een doel is om meer geld over te houden, een gewoonte is om al het wisselgeld dat je ontvangt op te potten als vakantiegeld. Een doel is om gezonder te leven, een gewoonte is om iedere dinsdag een uur te gaan lopen. Enzovoort.

Wat worden jouw nieuwe gewoontes…?

Dit is dan de belangrijkste vraag aan jou nu: welke pijn of verlangen had je benoemd? En welke doelen had je daarop geformuleerd? Doelen worden acties. En maak van je acties nieuwe gewoontes! Doorgaans wordt gesteld dat als je 30 dagen je nieuwe actie/gedrag uitvoert het een gewoonte wordt.

Begin er gewoon eens mee. Definieer er 1. En besluit dat nu 30 dagen te gaan doen. Het hoeft niet groot te zijn. Liever juist klein en haalbaar. Dat motiveert en daarna ontwikkel je een volgende nieuwe gewoonte.

Voor mij wordt het deze: ’s morgens als ik opsta doe ik eerst 15 minuten yoga oefeningen.

Laat je weten wat jouw nieuwe gewoontes zijn? Heel veel succes!!

Sara