Selecteer een pagina

Hoe word je gelukkig?

Gelukkig zijn willen we allemaal. Maar dat valt in het dagelijks leven nog niet altijd mee. Over geluk is natuurlijk enorm veel geschreven en onderzocht. En laten we meteen ook maar vaststellen dat wat voor de een geluk is dat voor de ander niet per se is. Ik kom bijvoorbeeld heel graag in de natuur of op een goed techno feest, jij houdt misschien van een heerlijk ontbijtje met je gezin op zondagochtend of een hele avond aan tafel met acht vriendinnen.

Het is dus super belangrijk dat je van jezelf goed weet wat je gelukkig maakt en wat niet. Altijd gelukkig zijn is lastig, want er zijn altijd invloeden van buitenaf die je (tijdelijk van je pad helpen). Maar iedere dag gelukkig zijn kan wel want de reactie die je hebt op welke gebeurtenis dan ook kun je wel sturen. En ook de duur dat je niet-gelukkig-zijn toelaat kun je beïnvloeden. Dat vraagt om bewustzijn. Bewustzijn van je reactie op gebeurtenissen en het maken van een keuze om daar anders naar te kijken of op te reageren.

10 tips voor een gelukkig leven

Als ik mijn eigen ‘recepten’ voor een gelukkig leven langsloop dan hebben de volgende in ieder geval voor mij direct effect, hopelijk ook voor jou!

1. Activeer positieve gedachten

Ik kan mijn eigen gedachten grotendeels beïnvloeden. Als ik opsta en me niet zo fit voel ga ik mijn gedachten veranderen en activeren richting geluk. “Ik heb zin in vandaag” of “vandaag wordt een leuke dag!”. Of deze bijvoorbeeld: “Vandaag reageer ik op alles wat me overkomt met een glimlach”. Probeer het maar voor jezelf en kies een affirmatie waar jij blij van wordt en herhaal die door de dag heen zo vaak als je kunt of nodig is.

2. Bewegen

Ken je dat gevoel dat als je wakker wordt je al doodmoe bent? Dat gevoel heb ik best vaak en dan is de energie al ver te zoeken. De beste remedie voor mij is dan bewegen. Gewoon wel even die hardloopschoenen aandoen en een rondje rennen. Of even  met de hond een half uur lopen. Een wandeling door het bos. Instant geluk levert dat op. Fysiek ook heel goed verklaren door de stofjes die dan in je lichaam worden aangemaakt. Maar ook energetisch werkt dit direct door want de energiebanen worden geopend waardoor de energie beter gaat stromen.

2. Gezond eten

Ja, dat is natuurlijk een open deur maar o zo belangrijk. Nu is er natuurlijk enorm veel geschreven over voeding en wat wel en niet goed voor iedereen zou zijn. Mijn opvatting hierover is dat ieder mens anders is en je dus heel goed in contact moet zijn met je eigen lichaam om te achterhalen wat voor jou het beste werkt. Maar in het algemeen is men het er natuurlijk behoorlijk over eens dat groenten, fruit en zaden en bepaalde soorten vezels de voedingsbronnen zijn die een positief effect hebben. Begin de dag met een groene smoothie en je voelt je meteen een stuk beter! En misschien nog belangrijker, laat die koekjes, chocola, snoep, chips en frisdranken echt links liggen want suiker is simpelweg een energiekiller en daarmee ook een gelukskiller. Misschien ook interessant om eens naar het Keto Dieet te kijken wat in het boek ‘de Keto Revolutie‘ heel goed wordt uitgelegd.

4. Gebruik je talenten

We hebben allemaal unieke talenten. Ken jij die van jezelf? En benut je die ook? Ik merk dat veel mensen ooit ‘per ongeluk’ ergens in hun leven zoals het nu is zijn beland. Ze doen bijvoorbeeld al tien jaar hetzelfde werk zonder zich echt af te vragen of ze dit echt leuk vinden. Of ze waren als kind ooit briljant in tekenen maar doen daar niets meer mee. Als je je talenten gebruikt ontstaan er mooie dingen. En van die mooie dingen word je blij. Dus, mocht je nog niet genoeg zelfonderzoek hebben gedaan naar je talenten, ga daar dan mee aan de slag.

5. Omring je met positieve mensen

Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. En dus werkt het als je je omringt met positieve mensen (en de negatieve ook echt loslaat).

Er wordt wel gezegd dat de drie mensen met wie je het meest intensief in contact bent een groot deel van jouw geluk bepalen. Kies die dus zorgvuldig uit… En doorbreek ook echt de relaties waarin teveel negativiteit of energieverlies voor jou ontstaat.

Omgekeerd werkt het ook: hoe vaker je positieve mensen om je heen hebt, hoe positiever je zelf wordt. En dat heeft natuurlijk weer een wisselwerking op elkaar waardoor je als groep elkaar steeds positiever (en dus gelukkiger) kunt maken.

6. Kies je eigen pad (en zeg wat vaker ‘nee’…)

Voor wie leef je uiteindelijk? Juist, voor jezelf. Dit betekent niet dat je egoistisch moet worden maar wel mag uitgaan van jouw pad. Als je teveel door je omgeving en verwachtingen van anderen wordt geleefd of je daar teveel door laat leiden, dan heeft dat direct effect op jouw geluksgevoel. Wat gebeurt er als je ‘nee’ zegt tegen die borrel waar je echt geen zin in hebt maar waarvan je wel vindt dat je daar naartoe ‘moet’ gaan? Moet dat echt? Van wie dan en waarom? Kies wat vaker voor jezelf, kies voor wat goed is voor jou! Dat heeft ook een positief effect op jouw omgeving. Als jij immers blij en gelukkig bent straal je dat uit en zijn anderen weer graag in jouw omgeving.

7. Ruim op wat er op te ruimen is (letterlijk en/of figuurlijk)

Je kent het wel: die irritante kamer waar je alles in een kast hebt weggestopt of die stapel rekeningen die je nog moet wegwerken. Dat ene muurtje wat je nog steeds wilde schilderen omdat het er niet uit ziet of het opruimen van de tuin waar je je maar niet toe kunt zetten. Doe het toch! Pak gewoon 1 klusje aan en je voelt je meteen weer beter. De dingen waar we lang tegenaan hikken blijven anders toch knagen op de achtergrond van je bewustzijn.

8. Tover een glimlach op je gezicht

Ja, echt! Dit werkt en is bewezen effectief. Ook als je je dus helemaal niet happy voelt, maak de glimlach beweging en je voelt je gelukkiger. Je ‘trickt’ je brein namelijk met die beweging en die gaat dan geluksstofjes aanmaken die je meteen kunt voelen. Dus, lekker door de dag heen glimlachen waar je maar kunt!

9. Mediteer regelmatig

Meditatie heeft op allerlei manieren bewezen een positief effect te hebben op zowel mentaal als emotioneel en fysiek niveau. Mediteren brengt rust en verhoogt het bewustzijn waardoor je veel makkelijker kunt dealen met allerlei situaties, gebeurtenissen en emoties. Mediteren hoeft niet ingewikkeld of zweverig te zijn. Gewoon vijf minuten op de bank zitten, ogen dicht en je concentreren op je ademhaling werkt al. Yoga was voor mij enorm behulpzaam om ook te ‘mediteren’ op de spanningen in mijn lichaam (= bewustzijn). Door de spanningen te voelen en meteen door middel van ademhaling te ontspannen kun je yoga de hele dag door toepassen zonder op een matje te hoeven zitten.

10. Pas jouw favoriete methode toe

Er zijn natuurlijk nog wel 100 manieren te noemen die bijdragen een geluk. Pas dus vooral jouw methode toe. Schrijf m op en pas m zo vaak als zinvol en mogelijk is toe! En deel m vooral hieronder bij de reacties zodat ook anderen weer kunnen leren van jou, ik ben heel benieuwd!

We vinden het ook heel interessant om te delen wat je allemaal al hebt geprobeerd en niet werk(te) of waarom het niet werkte. Als we allemaal onze tips delen worden we met elkaar vast steeds gelukkiger en zal het in ieder geval steeds beter te doen zijn om goed met de lastige momenten om te gaan (die blijven natuurlijk altijd ergens ontstaan).

Meditatie heeft op allerlei manieren bewezen een positief effect te hebben op zowel mentaal als emotioneel en fysiek niveau. Mediteren brengt rust en verhoogt het bewustzijn waardoor je veel makkelijker kunt dealen met allerlei situaties, gebeurtenissen en emoties. Mediteren hoeft niet ingewikkeld of zweverig te zijn. Gewoon vijf minuten op de bank zitten, ogen dicht en je concentreren op je ademhaling werkt al. Yoga was voor mij enorm behulpzaam om ook te ‘mediteren’ op de spanningen in mijn lichaam (= bewustzijn). Door de spanningen te voelen en meteen door middel van ademhaling te ontspannen kun je yoga de hele dag door toepassen zonder op een matje te hoeven zitten.

Snel aan de slag met meer geluk?

Nou, tot zover even dit rijtje, dit en vele andere manieren heb ik dus onder meer geleerd uit de cursus die ik al eerder noemde. Dat was een snelweg naar meer geluk en bewustzijn.

Wil je ook een duwtje in de rug? Met een kleine investering heel snel veel (geluk) terugverdienen?

Aarzel dan niet en kijk snel of het jou ook aanspreekt >>>> 

Het heeft mij serieus geholpen omdat het simpelweg op een rijtje zet wat nu eigenlijk de precies onderdelen zijn van zorgen en stress en hoe daar mee te dealen.

Ik wens je veel moois toe vandaag!

Liefs,

Sara